Camp Dyrön

Salt, svett och träning

Gastricbypas, graviditet, och Reumatism.

22 Comments

Tänkte jag skulle skriva lite mer om Gastricbypas, graviditet, och Reumatism. Dessa tre lever jag med. Det finns dåligt med info på internet om hur det är att leva med detta, och jag hittar ingen som bloggar om det. Så med detta inlägget hoppas jag kunna hjälpa någon.

Nu har det gått ett tag sedan jag gjorde GBP, och jag är ju också gravid i 4 månaden. Har varit extremt trött, och fick förklaring på det i förra veckan.
Har du gjort GBP skall du öka följande mediciner till:

Kvinna multivitamin 1×2
Folacin 1×2
B12 1×2
Kalcium med D-vitamin 1×2

Jag ökade även Duroferonet till 1×2 igår när MVC kontaktade mig, och meddelade att Ferritinet (lagret av järn) var väldigt lågt <6.

Jag har ju också Reumatism. Jag fick ett skov för ett tag sedan så läkarna skrev ut T.Kortisone. Jag har fått ett nedtrappningsschema där jag började på 10 mg. Det har gjort underverk!

Jag var mkt upprörd och ledsen i början med att behöva ta Kortison (det är inte bra när man är gravid), men nu känns det som rätt beslut.
Smärtan och den muskulära tröttheten har försvunnit, likaså svullnaden.

Det är inte roligt att behöva ta läkemedel för att få en fungerande kropp. Jag vill ju leva så “rent” som möjligt, speciellt nu när jag är gravid. Nu när jag har ett skov av Reumatismen, tänker jag att min kropp är som Bärjan i den tecknade filmen Bilar/ Cars: lite rostig, tappar lite skruvar, läcker olja, kan inte köra lika snabbt som andra bilar. Samtidigt är han Blixtens bästa vän, den roligaste, snällaste, och mest omtyckta bilen i våran familj🙂

Löpningen har hjälp jätte mycket mot smärtan och stelheten.

Jag har lagt på mig i vikt, ca 12 kg, men det är normalt andra året av post-GBP och graviditet.

Nu har jag ju även alla verktyg för att gå ner igen. Och det måste jag eftersom man rekommenderar Reumatiker att hålla ett normalt BMI för att minska smärta på leder, knä, och fötter.

Jag har även lagt om kosten, försöker äta mer vegetarisk mat, eftersom läkare rekommenderar även detta till reumatiker.

Min träning kommer nu skifta till mera promenader och att bibehålla löpningstatus. Jag har skaffat Olga Rönnbergs bok “Träning för nyblivna mammor”. Den har bra träningsprogram som man kan tillämpa redan nu🙂
Post-grav planerar jag att anlita Olgas online tjänst för att komma tillbaka med min träning så fort som möjligt🙂

20130417-182242.jpg
Post-grav ca 4 månader. Väger nog 117 kg här.

20130417-182346.jpg
Post-grav ca 1-2 månader.

20130417-182435.jpgä
Post-grav 3 månader. Moster och lillebror André. Andre har också genomgått en fantastisk förvandling med hjälp av PT. han kommer gästblogga här snart så håll utkik efter hans solskens historia🙂

20130417-182625.jpg
Älskar denna sommriga bild på mig och Annica. Detta är ca 17 månader post-grav. Och nästan 1 år post-GBP.

20130417-182807.jpg
Bootcampande brudar!

20130417-182850.jpg
Bröllopsdagen. Har aldrig känt mig så vacker i hela mitt liv❤

20130417-182939.jpg
Jag brukar inte lägga upp nakenbilder. Men jag tyckte att denna var ok ändå, syftet är att lyfta fram mina operationsärr, mina bristningar på magen, och den lilla 4-månaders bulan, men samtidigt att jag fortfarande är stark. Träning och välmående är en väldigt viktig del av mitt liv nu. Jag har inte släppt på alla tyglar bara för att jag är gravid!

När jag tittade igenom gamla kort, hittade jag nästan inte ett enda på mig själv…..jag fick leta länge för att hitta några där jag ser lite större ut.
När jag kollade igenom min iPhone nu, fanns där ca 1500 bilder och nästan alla var på mig, vänner, och familj i träningssammanhang!

20130417-194234.jpg

20130417-194314.jpg

22 thoughts on “Gastricbypas, graviditet, och Reumatism.

  1. Jag är så galet imponerad av dig! Vilket fantastiskt arbete du gjort. Stolt BABY-sister. Kram på dig!!❤

  2. Du är min idol! Helt fantastiskt fin och vacker är du, kram

  3. Du är så vacker! OCh vilken resa du gjort, och GÖR! Missat det med reumatismen? Jag är ju också reumatiker men frisk. Tänker jag. I alla fall i stort sett besvärsfri sedan jag blev hälsosam. Graviditeter har jag också men ingen GBP. Du är grym och inspirerande och nakenbilder av den här sorten gillar jag SKARPT!🙂

    • Tack Beata! Lika vi är😉
      Tar du några läkemedel eller lyckas du hålla dig besvärsfri med hjälp av träning och kost?

      • Jag blev sjuk som 4-åring men har alltid varit lindrigt drabbad, klarat mig med anti-inflammatoriska och smärtstillande vid behov. Aldrig behövt kortison eller cellgifter eller annat sådant. Det växte aldrig bort på mig men jag har mått bra (i ledernaI) under graviditeterna. Efter Teodora hade jag en riktigt jobbig back lash efter graviditeten. Efter Eloise ingenting alls, det var då jag la om mitt liv. Behöver jag så tar jag antiinflammatoriska eller smärtstillande men det är sällan. Är ju lite känsligare, löpning går sådär (fast jag springer ju inte, egentligen), jag har lite småvärk emellanåt men jag har bara haft ett skov de senaste två åren, rekordkort i en vecka.

  4. Ja grym du är, toppen bra jobbat och toppenbra att du vågar della och visa. Vilken resa. Lycka till, det kommer gå bra:)

  5. Du är så fin Ellen🙂 hejja dig!!

  6. Wow – vilken fantastisk resa du gjort – jag är grymt imponerad!! Och himla modigt att lägga upp icke retuscherade bilder, det gillas! Jag har gjort min egen viktresa och har en massa löst skinn plus strimmor på magen och ibland skäms jag för min mage men så tänker jag – att fasiken , jag har fött tre barn, är 45 år och är superstark!
    Kram på dig och fortsätt vara en sådan här fantastisk inspiration!

    • Tack Maria🙂 det var inspirerande ord.
      Ja vi borde vara mer stolta över våra kroppar! Fler bilder på verkliga magar vill vi ha på bloggar och träningsvärlden.

  7. Wow! Vilken resa du gjort, bilderna talar sitt tydliga språk! Jättefin är du. Och verkligen ett fint och örligt och ‘verkligt’ inlägg! Och grattis till graviditet:)

  8. Fantastiskt inlägg! Imponerande. En vacker in – och utsida på så många sätt. Keep up the good work!

  9. Wow! Jag blir helt mållös.

  10. vilken jävla resa, grymt gjort av dig och tack för att du delar med dig!
    riktigt inspirerande Ellen

  11. Ellen!
    Vilken fantastisk motivations- och inspirationskälla du är!!!
    Fortsätt med de och kör hårt!

Leave a Reply

