Camp Dyrön

Salt, svett och träning

Träningshets får mig att känna mig förvirrad

6 Comments

Har funderat ett tag på varför många bloggar först skriver om att man är bra och skall tycka om sig själv……medans i nästa inlägg skriva nåt käckt citat som talar om att det inte finns några ursäkter för att inte träna!

Hur ska de ha det?
Skall man träna när man kan…..och känna att man gjort en härlig Träningsdag (den enda i veckan eftersom mannen inte är hemma, barnen magsjuka, och hunden dött å du får gräva en grav i din frysta trädgård medans barnen sover)…… Eller skall man känna sig stressad och skamfylld för att man har ursäkter och “bara” tränade en gång denna veckan?

Och hur definieras ett träningspass?

1h på cykel?
30 min x-fit?
45 min yoga?
2 h promenad?
1h löpning?
Eller 2h grävandes mitt i natten i -15 grader, tvättar nedspydda lakan/täcken/kuddar/kläder/barn och tillslut ditt egna nedspydda hår…………sen laga mat…….dammsuga……skrubba toalett……..byta bajsblöja…….jaga runt med dricka efter en unge som är uttorkad…….hämta posten…..byta kissblöja……laga mat……..mata grinit barn…..,,torka upp mat från glatt barn…….byta kläder……torka spyor igen…….tvätta….städa…kanske slänga i dig själv en näve CHIPS eftersom det står närmast till hands och ger lite energi till att klara av resten av kvällen/natten utan sömn.

Ja ni vet hur vardagen kan se ut!

ALLA träningshetsar i Januari…….men många håller inte hela året…….att ha som mål att träna 2 ggr/veckan kanske gör att du klarar hela 2013…….. Det är min plan iaf med tanke på vår familjs liv och omständigheter🙂

Så gott folk, min slutsats är att inte lyssna på andra, utan på Dig själv. Det finns ingen som kan gå i dina skor eller veta hur just du har det. Ditt liv är din värld, det kallas livsvärld…..och är bara du som lever i den.
Det finns faktiskt ursäkter till varför man/jag inte kan träna som jag vill just denna veckan!

Njut av det enda träningstillfället du fick denna veckan……känn dig stolt och duktig…..ge dig själv en klapp på axeln……för du får ha ursäkter……det är ok! Du är lika värdig och duktig som någon annan träningsmogul!

Som avslutning vill jag vara lika klychig som alla andra, och ge dig något tänkvärt från en väldigt vis man….detta citat hjälper iaf mig när jag känner mig stressad över att “bara” hunnit träna 1 gång förra veckan🙂

Lägg ALLT du gör i Herrens hand, så kommer dina planer att lyckas Gud

20130125-154742.jpg
Hälsningar “Ellen som tränade triceps förra veckan”

6 thoughts on “Träningshets får mig att känna mig förvirrad

  1. Du satte huvudet på spiken, skuldkänslor hjälper dig inte till att må bra. Väldigt klokt skrivet. Kram

  2. Jag håller med till viss del – det finns ursäkter som “vill inte” “orkar inte” osv och självklart ska man inte tvinga sig att träna om kroppen säger ifrån men det kan ju också vara lathet. Om dessa ursäkter är Ok eller Inte är inte upp till ngn annan än den personen att avgöra.
    Men varför ge ursäkter överhuvudtaget?
    Som du säger blir det “bara” 1 gång är väl det toppen i sig?
    Och där håller jag med till fullo – sluta känna press och sterss och måste. blir det av blir det av – livet kommer liksom emellan ibland. Gilla läget

    • Fast jag känner inte många personer som inte tränar pga lathet………. Det är det jag försöker få fram……många som skriver om träning och hälsa verkar försköna saker………vi vanliga Svenssons har barn, män, ingen barnvakt, sjuka barn ibland, materiella ting som skall servas, jobb som skall skötas, skola, dagis, vänner, familj….osv…..om det kallas ursäkter eller lathet när jag väljer mitt barn framför träning…..ja då är jag väl lat?

      Jag undrar bara hur alla andra får ihop minst 3 träningspass i veckan plus att man är en bra mamma, fru, vän, kollega, student, medmänniska……blir inte något eller någon lidande pga träningshetsen vi bloggare förmedlar?

  3. Mycket bra skrivet! Att må dåligt över att man inte lyckas träna som man vill ena veckan gör ingenting bättre.

Leave a Reply

