Camp Dyrön

Salt, svett och träning

Vi ber ödmjukast om julgåvor!

8 Comments

Redan nu kan du vara med och sponsra med en liten julgåva till Savannah Vi är tacksamma för allt 5:-, 20:-, 50:-…….500:- ja ALLT! Bankgiro nummer 129-5310, det står i Ellen Lorentssons namn.

<;img

20121208-151632.jpg
Christel och Savannahs historia:

Vi hade längtat så efter barnet i min mage! Jag hade planerat, så som alla gör i väntans tider…… Vi hade köpt barnvagn, kläder, bilbarnsstol, amningsbh, säng, ja allt man behöver helt enkelt!

Jag var beräknad till 28 augusti. På morgonen den 22 satte småvärkar igång. De tilltog och på natten kl tre begav vi oss till förlossningen. Mina värkar vid det här laget gjorde fruktansvärt ont men jag hade bara öppnat mig 1 cm…………Vi blev därför visade till ett rum långt ner i huset där jag fick morfin och sömntabletter. Dessa hjälpte inte alls. Värkarna var för kraftiga och efter ett par timmar ringde vi och bad att få komma upp till en förlossningssal med badkar och lustgas.

Vid det här laget var det skiftbyte. Jag var så påverkad av mediciner att jag inte alls kan nämna klockslag. Barnmorskan som kom in var barsk och kort i tonen mot mig från början!
Det finns många detaljer att berätta om men får försöka hålla mig lite kort.
Hon blev arg för att jag spillde vatten på golvet när jag fick värkar i badkaret. Hon påstod att jag bara fick dricka ett halvt glas vatten i timmen. Trots att jag hade hög feber och inte ätit något. Hon ändrade sig från att lustgasen var ofarlig till att be mig minska på lustgasen när jag började svamla. Det finns mycket att berätta men i det stora hela fick hon mig att känna mig i vägen. Jag bad om ursäkt under hela förlossningen, så fort jag fick en värk.

Det värsta var när min mamma (som var med) ifrågasatte bebisens hjärtljud. Då stängde de av monitorn i rummet. Om detta var en bidragande faktor till slarvet, det vet jag inte.
I efterhand har vi fått veta att i 40 min kämpade Savannah för sitt liv i min mage, vi har fått se ctg kurvan och vi, som inte kan någonting, kan peka på denna kurva och säga att DÄR skulle de ha gjort ett kejsarsnitt.

Under förlossningskrystningarna tog jag i så blodkärlen i båda ögonen brast och min trumhinna sprack och blod sipprade ut ur örat.

Savannah hade ingen puls när hon väl kom ut. Hon var i princip död.
Jag var väldigt groggy och det enda jag uppfattade och frågade om var varför hon inte skrek………..
Savannahs pappa blev medtagen till ett annat rum där en barnläkare efter cirka tio min fick igång hennes hjärta………. Jag fick se henne en snabbis och därefter hamnade hon på ett vanligt vak.

När vi var och hälsade på henne dagen efter kände vi att något inte stämde. Hennes ögon slog åt höger. Vi ifrågasatte detta men fick till svar att det var fullt normalt.
Efter två dagar på vaket berättade de att de bokat ett EEG där man mäter hjärnaktiviteten…………… De försäkrade att det var nog ingen fara, hon visade ju inga kramper utåt.
Sagt och gjort. EEG visade på väldigt mycket ojämn aktivitet och hon blev körd i ambulans till östras neonatal…………………Där ansåg de henne så sjuk att de fick söva ner henne, allt för att hjärnan skulle få ro. 7 mediciner var kopplade intravenöst dygnet runt i tio dagar.
Hoppet övergav oss aldrig, hela tiden tror man det bästa!

Vi pendlade mellan hemmet och sjukhuset för vi klarade inte det mentalt att bo på bb med alla lyckliga föräldrar med sina barn i de rullande sängarna. Jag grät mig själv till sömns.
Under tiden hon var nersövd fick vi pyssla om henne lite men självklart inte så som vi ville. För att hålla henne krävdes hjälp av sköterskor, hon var ju kopplad till en maskin och det var många sladdar att hålla reda på.

När hon var en vecka gammal gjorde de en magnetröntgen som visade stora hjärnskador, främst på motoriska delen. En cp-skada helt enkelt. Min värld sjönk under mina fötter, det kändes som en dödsdom. Det var så främmande för mig. Jag hade aldrig träffat någon med cp-skada, egentligen aldrig hört så mycket om det heller.

Där, i stolen undrade jag och ifrågasatte allt. Jag trodde att det svåraste skulle vara att älska Savannah men oj så fel jag hade! Det var det enklaste och naturligaste i all denna härva.

Veckorna efter var hemska. Savannah skrek dygnet runt hemma. Hon hatade barnvagnen, bilbarnsstolen, babysittern och hon var aldrig nöjd!
Jag ringde till avdelningen där hon legat och de sa att det var kolik. Vi använde massa droppar och vi provade mjölkfri välling men inget hjälpte. Min mammakänsla sa mig att detta var något annat.
Vi fick träffa läkaren som träffat Savannah första dygnen, läkaren som då intygade att allt var fullt normalt.

Hon tittade på lillfia och sa, fortfarande, att allt såg bra ut. Hon fortsatte skrika, hon sov aldrig och till slut fick vi nog och begärde ett EEG.

Då, vid 8 veckors ålder, fick Savannah en tilläggsdiagnos; epilepsi.
Detta trodde vi skulle vara den enkla biten men inte! Medicineringen fungerade inte, vi blev hemskickade för att åka tillbaka, för att bli hemskickade och så här höll det på fram till januari 2012 då det upptäcktes att Savannah hade en allvarlig form av epilepsi, kallad Infantil Spasm eller hypsarytmi. Det är en utvecklingshämmande epilepsi som man måste medicinera omgående.

Detta var ytterligare en period då Savannah bara skrek och skrek, hon svullnade upp enormt och hur jag orkade igenom denna tid är ett mysterium! Hade det inte varit för min lillasyster och mamma hade jag nog gått in i väggen totalt.

Medicineringen hjälpte och Savannah blev fri från hypsarytmin.
Hon började utvecklas och samspela som aldrig innan.

Än idag avskyr Savannah sin barnvagn, att åka bil eller att ligga på rygg. Hon lider av tonusväxling och ofrivilliga rörelser som gör att hon inte kan slappna av i ens de enklaste momenten.

Hon är 16 månader och kan inte sitta, stå, gå eller viljemässigt använda sina armar eller händer till någonting. Hon har svårt att gå upp i vikt och därför är det nu skickat en remiss för en knapp i magen där hon ska få tillskott och näring.

Hon har dålig syn och pratar ingenting. …………...Däremot är hon den mest viljestarka, glada, envisa, kärleksfulla goa unge jag träffat! Hon är envis och det finns ingen jag älskar eller ser upp till så som hon. De flesta människor går inte igenom ens en tiondel av vad hon gjort i sitt korta liv.

Jag bor idag hos min mamma då jag och Savannahs pappa separerat. Jag har blivit av med jobbet då butiken jag arbetade i gick i konkurs. Jag har aldrig bett om hjälp, alltid klarat mig själv. Nu, när jag för första gången vänder mig till myndigheterna i vårat välfärdssverige får jag kalla handen.
Orken tar slut, allt runtomkring lillfia tar son tid det med.

20121208-153404.jpg

20121208-153422.jpg
ag har fått tillgång till Savannahs julklappslista, hör gärna av dig om du vill vara med redan nu att hjälpa till🙂
Både Christel (Savannahs mamma) och jag (Ellen) är medvetna om att materiella ting eller ett välgörenhets event inte löser situationen eller alla bekymmer vi ställs inför, men det kan underlätta guppen på vägen och kanske inte topparna och Dalarna blir så vassa!
Jag tycker att vi skall visa Christel och Savannah kärlek och omsorg när dom behöver det som mest.

Hoppas ingen tycker att denna julklapps lista är ego eller stötande för då får ni skylla på mig (Ellen), det var jag som föreslog att det skulle vara obegränsade önskningar……så i så fall är det jag som är ego!

Så här kommer Savannahs önskelista i prioriterad ordning

1. Jobb till Savannahs mamma……vad som hellst. Butik, reception, städ. Hellst dagtid.
2. Presentkort på KomIKapp en butik med leksaker för barn med motoriska handikapp.
3.Presentkort på Ikea, Ica, Hemköp, Coop, lindex kappahl.
4. Träningskläder till min mamma så att hon kan känna sig fin och glad. Träning gör ju att man blir orkar mer också🙂
5. Kläder behöver vi båda. Jag (Savannah) har strl 74-80. Min mamma har strl m-l
6. TV
7. iPad, detta har visat sig vara bra för barn med motoriska problem för deras utveckling och kommunikation. Jag vill ju lära mig att kommunicera bättre🙂
8. Vuxencykel
9. Joggingvagn, cykelvagn. Så jag kan följa med min mamma ut i friska luften.
10. Min mamma behöver några massör besök eftersom hon bär mig mkt.
11. Mamma behöver bli lite ompysslad också, så jag vill att hon får ett frisör besök.
12. mamma behöver ett KÖRKORT så att hon lättare kan köra runt mig till olika ställen vi måste gå för att jag skall utvecklas.

8 thoughts on “Vi ber ödmjukast om julgåvor!

  1. Kan inte bidra med att köpa något men har en cykelvagn, bättre begagnad, att skänka! Kan även leta i gömmorna efter kläder från sonen som även passar en tjej! Om detta är intressant så meddela var detta kan lämnas! Kram!

  2. Var bor Savannahs mamma? Var söker hon jobb någonstans? Vad har hon jobbat med tidigare?

  3. Jag blir så berörd av hela historien, pengar på kontot kommer och en delning i mitt flöde på FB. Jag hoppas på uppdatering i hur det går för Savannah och mamma så att man får följa dem. Och som sagt vart bor de så att man om möjligt kan hjälpa till med jobb och dylikt.

  4. Jag har träffat Christel när hon jobbade i hund o kattbutiken söder om Göteborg i Kållered. Jag vet inte exakt var de bor, men i närheten av Göteborg.

  5. Det finns en massa handikappsfonder som Christel kan söka bidrag från. Jag har själv en handikappad son och varit i behov av det ena och det andra. Fonderna har varit otroligt hjälpsamma. Det finns fonder som hjälper med hjälpmedel, kläder, träningsmaterial, datoret mm. Lycka till!

  6. BLir berörd och kan i viss mån relaterat till detta själv Men vårdbidrag har inte Christel det ? Söks via fk man får hjälp om man önskar (vilket man ska göra ) från barnhab Det finns ett skyddsnät när sådant här händer men man har så svårt att själv ta i det så jag har full förstålese om Christel inte orkar ¨Habiliteringen har ett enormt ansvar som i vårt fall har fungerat Vi har fått alla de hjälpmedel vår dotter haft har genom dem osv
    Lycka till ring hab kuratorn

  7. Pingback: Schemat för eventet är här!! | Camp Dyrön

  8. Pingback: Lugnet före stormen | I svettiga skor

Leave a Reply

