Camp Dyrön

Salt, svett och träning

Artikel i iForm

21 Comments

Ok, så nu kom nr 16 ut av tidningen iForm och där var det en liten artikel med om min viktresa (Ellens).

20121024-143404.jpg

<;a
iForm artikeln
Tänkte jag skulle skriva några tankar om det här på bloggen🙂 och det kommer nog bli rätt privat.
Min bästa vän Simon frågade om jag inte visste skillnaden mellan privat och personlig den dagen jag la ut “sexiga/halvkåta” bilden som jag skickade till min man. Simon tyckte att bilden var för privat. Jag tyckte bara den var personlig😉 men detta jag kommer skriva nu tycker jag kommer vara privat!

Enda sedan jag var ca 16 år har jag haft det svårt med att hålla en “normal” vikt. Under 15 års tid har jag provat de flesta dieter + träningsmetoder, och även mediciner för viktminskning.
Jag har lyckats gå ner i vikt, tom väldigt mkt, men har aldrig lyckats att hålla den. Oftast har jag gått upp allt plus lite till!
Så tro mig när jag säger det: jag har verkligen försökt…….och jag har verkligen provat ALLT
Jag har alltid varit “den stora tjejen”. Jag boxades i Hisingens Boxningsklubb och redan då fick jag boxas mot killarna eftersom jag var längre, tyngre och slog hårdare än de flesta tjejer. Det var ingen utav tjejerna som ville sparra mot mig😦
Jag åt bra och mycket för att hålla igång mina muskler.
Sen prövade jag på Rygby och Amerikansk fotboll. Jag fick en rejäl hjärnskakning på en träning som avslutades på akuten. Efter det fick jag problem att utöva dessa sporter, då jag lätt fick hjärnskakning igen och blev rädd för närkontakt (boxning).

Om man kokar ihop allt detta med att jag oxå flyttade till USA (dålig mat) när jag var 20 år, så slutade jag 2011 på 125 kg på mina 173 cm långa kropp.

20121024-150111.jpg
Bara 117 kg

Redan för 3 år sedan började jag fundera på GASTRIC BYPASS.Här kommer det väldigt privata: när jag träffade min man började jag självklart fundera på barn. Oj så jag längtade!
Jag trodde ju att allt bara skulle funka, men när det hade gått ett tag började jag bli orolig. Jag tog reda på vad jag kunde göra för att bli med barn lättare: sluta dricka alkohol, sluta stressa, sluta snusa, äta nyttigt, och gå ned i vikt.
Jag gjorde verkligen detta men efter 8 månader kontaktade jag min läkare för att få en remiss till Gastric bypass. Då hade jag ett BMI på över 40.

Två veckor efter det läkarbesöket var jag gravid🙂

När lillemannen skulle födas fick vi åka till östra eftersom de hade en special brits där för personer som vägde över 120 kg ( som gravid vägde jag 130 kg)…….. Jag kommer fortfarande ihåg den svidande, nedvärderande känslan av att behöva föda på en special brits för FETAMIG!

Den 3 oktober 2011 var min operations dag. Dagen innan tänkte jag att jag skulle skita i operationen och klara gå ner i vikt själv! Jag bestämde mig för att springa runt fotbollsplanen som start. Jag tror jag sprang 50 meter på fotbollsplanen innan jag kippade efter andan, min rumpa🙂 kändes så tung så jag orkade inte lyfta benen till ett enda till språng!

Om du aldrig har varit fet vet du inte hur det känns!
Många säger: du kan om du bara vill, tjocka människor har ingen karaktär, sluta ät så går du ner i vikt…….det är inte riktigt så enkelt.

Mat för feta människor är som alkohol för en alkoholist.
Att göra en gastric bypass (för mig) är som att ge en njursjuk en njure, eller ge insulin till en diabetiker.
Om en människa har brutit benet så gipsar man ju det. Jag HADE brutit mättnadskänslan, genom gastric bypassen gipsades min mättnadskänsla och nu är den läkt.

Gastric bypass är ett verktyg till välbefinnande och hälsa. Jag har fått ändra mitt beteende. Jag uppmärksammar mina känslor mer nu och låter mig själv känna. i stället för att äta när jag är trött, går jag och lägger mig. I stället för att äta när jag är ledsen, säger jag till mig själv att det snart går över. Istället för att äta när jag är stressad, tränar jag. I stället för att äta när vi firar något, upplever jag något nytt. I stället för att belöna mig själv med mat, köper jag något fint till mig själv.

Jag har en ring för mina delmål -20kg, -50kg……..hoppas att snart ha en för -55kg🙂

href=”https://campdyron.files.wordpress.com/2012/10/20121024-144645.jpg”&gt;;20121024-144645.jpg
-50 kg ringen
Tro nu inte att alla människor med kraftig övervikt känner som jag. Vissa älskar mkt kurvor. Det lärde jag mig i USA. Mina African Amerikan väninnor älskade att ha STORA rumpor och fylliga tuttar. Detta var deras kroppsideal. Jag gillade också min stora rumpa, men min vikt påverkade min hälsa på ett negativt sätt. Jag kände även att jag inte kunde vårda patienter som sjuksköterska på ett ärligt sätt eftersom jag själv inte var hälsosam. Jag upplevde även inte att jag hade hälsa och välbefinnande. Det var tungt och jobbigt att släpa på all den övervikten. Jag var ofta trött, sov dåligt, och nedstämd.

20121024-145026.jpg

20121024-145220.jpg

20121024-145236.jpg
Min man ville tillägga att han tycker jag är gladare och ser positivare på saker och ting sen jag blev av med all övervikt!
Jag känner mig glad, positiv, intelligent, ödmjuk, och nyfiken på livet. Allt detta är välbefinnande för mig och jag känner att jag har funnit mig själv.

Jag är Ellen och jag har välbefinnande!</strong

21 thoughts on “Artikel i iForm

  1. Du e grym Ellen!!!!

  2. Jag är väldigt imponerad Ellen! Du inspirerar!

  3. Du är fantastisk!!!! Vilken resa!!

  4. Wow vilken resa du har gjort, otroligt inspirerande. Jag har ju haft äran att äta middag med dig hos Beata. Du är så fin och vilken grej ni har gjort genom att dra igång bootcamp.

  5. Stark gjort av dig att inte bara ändra din vikt utan även din mentala inställning till maten.!! Verkligen strongt gjort och jag är säker på att du kommer kunna förmedla vikten av förändring i ett negativt beteende till dina patienter!

  6. Personlig eller privat? Skitsamma. Din öppenhet värmer i hjärtat. Tack för att du är modig nog att dela din berättelse.

  7. Vilken resa du gjort! Mycket inspirerande! Det är ju maten och framför allt beteendet kring mat/godis som behöver ändras. När jag läser detta ger det mig hopp om att också jag kommer bryta mitt mönster. Kram på dig.

    • Det är svårt att bryta mönster……det tog mig en sån drastisk grej som en operation……hoppas det tar mindre för dig🙂..,,, belöning i form av annat än mat å godis funkar väldigt bra. Lycka till Louice jag känner på mig att du är på god väg.
      /Ellen

  8. Vilken härlig berättelse och vilken resa du gjort!! Gillar ditt synsätt på att en sån operation inte löser problemen utan att man själv får kämpa med allt runt omkring med beteende och så. Ha det gott!! // Therese hon som stod bredvid dig på kbworkshopen i Mullsjö.🙂

    • Tack Therese…..visst är det svårt….man måste jobba med sig själv varje dag🙂 hur går det för dig? Hemmaträning som gäller? Kram

      • Ja, det är hemmaträning som gäller. Det funkar och jag tycker det är roligt. Närmaste gym är 15-20 min bort enkel väg, det fungerar inte nu när jag jobbar. Sen kanske när barnen är strörre och klarar sig mer själv kanske..? Kram och ha en bra helg.

  9. Jag är så glad för din skull och mallig över att du är min kusin. Vacker har du alltid varit och viktigast är ju att du nu känner dig nöjd med dig själv och orkar mer.
    Kramiz Linda

  10. du är grym! och en fantastisk kollega ! många kramar på dig
    // åsa carlsson

Leave a Reply

